Sydney

Startside Op Thailand Sydney Blue Mountains Turen til Brisbane Brisbane området Turen til Cairns Cairns NZ Sydøen del 1 NZ Sydøen del 2 NZ Nordøen del 1 NZ Nordøen del 2 Fiji USA Hjemme igen

Sydney - 20.3 - 23.3 2004
Kl. 6.10 lokal tid, landede vi i storbyen Sydney. 9 timer med British Airways uden søvn, det er hård kost - selv for en viking . Nu var vi jo lige ved at være indstillet på "Thailand tid", så for vores indre ur, var klokken 2 om natten! Vi sad og fik en kop megadyr kaffe i lufthavnen og tog os sammen til at finde en taxa mod byen. Allerede her fik vi vores første chok som næsten fik øjnene op, for priserne var pludselig noget HELT andet.....! Vi fandt hurtigt ud af, at prisen på tingene her, minder mere om Danmark end om Thailand. Det positive var dog, at hotellet faktisk ligger rigtig godt i forhold til central Sydney - noget af et sats, da det jo er bestilt over nettet. Men check in kunne vi først kl. 14.00, så vi havde jo lige nogle timer at slå ihjel. Vi fik bagagen låst inde og satte på gå-ben kursen mod indre by. Vi købte morgenmad i Sydney Fishmarket - kanonhyggeligt sted - fandt en grøn plet hvor solen skinnede fra en skyfri himmel og spiste vores morgenmad. I Darling Harbour kunne vi ikke tage os sammen til det helt vilde, men fandt et lille tog der kunne tage os på 45 minutters sightseeing. Da vi fik os sat ned i toget faldt vi alle fire i søvn - ret op og ned - og vågnede først da toget stoppede igen. Hvad vi kørte forbi ved jeg ikke og heller ikke om det var en god tur.....! Da toget stoppede, fik jeg et kort øjeblik øjenkontakt med togføreren i bakspejlet, men slog hurtigt blikket ned igen og forlod toget med hastige skridt. Pinligt..!!!

Tilbage på hotellet fik Simon og Sofie afprøvet poolen. På dette tidspunkt er det ved at være efterår i Sydney, men denne dag havde vi 30 grader og høj solskin. Kl. 17.00 gik vi op på værelset, for at pakke ud og få lidt at spise. Kl. 17.30 sov alle mand. Snork!
Sanne og jeg kom dog op igen efter en times tid, men ungerne nuppede lige 15 timer i rap!!!

Anden dag var helt anderledes oplevelsesrig. Vi tog bussen til The Rocks. Indkøbsområde ved Sydney Harbour Bridge. Vi kunne godt tænke os at have besteget broen, men fandt ud af, at Simon og Sofie ikke var gamle nok, og at det kostede 155$ pr. mand. (En AU$=4,6 KR.) Af sted til Operahuset i stedet. Meget specielt at gå rundt ved det berømte bygningsværk og da heller ikke uden en smule stolthed over, at det er en dansker som har tegnet den. Vi fik da også taget et hav af billeder, så jeg tror næsten vi har den fotograferet fra alle vinkler! Jeg vidste ikke den var formstøbt i cement og belagt med kakler (1.056.000 stk.) Her er simpelthen så smukt, men meget dyrt. Efter operahuset, gik turen med båd til Toronga Zoo. Her havde vi en hyggelig eftermiddag, hvor vi kom tæt på flere af Australiens dyr. Wallabes og kænguruer vandrede stort set frit rundt, men man kunne også blive fotograferet med en koalabjørn. Simon var imponeret over slangerne og andre krybdyr - ikke mindst Komodovaranen havde hans interesse. Vi var meget sent hjemme, og fik en god nats søvn.

Næste formiddag gik med at ringe rundt til samtlige biludlejningsfirmaer for at få de bedste priser. $ 1199,- for 30 dage med forsikring og drop-off i Cairns. Vi henter den i morgen 23.3. Så skal det blive spændende med venstrekørsel ud af Sydney. Det lykkedes også at få laptoppen tilsluttet en rimelig internet forbindelse på en lokal internetcafé. Efter 3-4 km på gåben købte vi en guidet tour i Sky Tower - en 300 mtr. bygning med fantastisk udsigt over byen. Her fik vi også en virtuel tur igennem tiden. Fra 1770 da Cook opdagede Australien og til nutiden. I ca. 1786 startede man med at sejle straffefanger til Sydney. Fængslerne i England var overfyldte, og alt fra tyveri af brød til mord kunne betyde deportering til det fremmede land. Vi så også billeder og film af de landskaber og den natur der venter os. Australien har 37.000 km kyststrækning. Vi kommer til at køre langs ca. 3.000 af dem. Efter et besøg i Chinatown tog vi bussen hjem, og helligede resten af dagen til dagbog, lektier og postkort. Godnat!

Første dag på fiskemarked.

Her nydes morgenmaden i 30 graders varme kl. 10 om formiddagen.

En træt cowboy

Skytower i midten. På himlen ses en reklame. Pris $ 30.000.

The Heaven i Sydney. Det hedder hotellet.

Simon har altid en lommeregner på sig, og alle priser bliver omregnet til danske kroner.

Dawes Point ved Sydney Harbour Bridges.

Skøn udsigt

På vej med båd til Toronga Zoo

Nærbilled (uden zoom) af en "pelikanagtig fugl" (lat.)

Sød koala - vind og skæv efter et besøg i eucalypsustræet.

Endelig en kænguru. Det lykkedes da også at klappe den.

Orangutangen var også at finde i Toronga

Komodoveran. Den var bare sjov at se.. Især for Simon som er vild med reptiler og vekselblodsdyr.

Australsk dingo. Ser ganske fredelig ud på afstand

Mor og far og 3 unger.

Tilbage til operahuset

22.3. I toppen af Skytower

Kikkerten blev flittig brugt.

Sydney er kæmpe stor

Chinatown - vist mest lavet for turister.

Vi afsluttede dagen i et kæmpe spilleland.