Thailand

Startside Op Thailand Sydney Blue Mountains Turen til Brisbane Brisbane området Turen til Cairns Cairns NZ Sydøen del 1 NZ Sydøen del 2 NZ Nordøen del 1 NZ Nordøen del 2 Fiji USA Hjemme igen

Thailand - Jomtien Beach 13.3 - 19.3.2004
Det var en hård tur for at nå frem til hotellet. Vi rejste faktisk over 24 timer for at nå vores første destination, og vi var alle både trætte og sultne da vi ankom til hotellet. Simon blev hurtigt overfaldet af et par sultne myg og Sofie fik øje på alle de små firben som pilede af sted op og ned af væggene. Og det var lige ved at tage pippet fra dem begge - de ville bare hjem, for dette var bare for meget....!!! Men vi gik ned til poolen, hvor vi fik serveret dejlig mad samtidig med, at der var et show som blev opført af de ansatte på hotellet. Dette hjalp gevaldigt på humøret og inden aftenen var omme, stod Sofie på scenen sammen med de optrædende og syntes dette var et fantastisk sted.....! Formålet med stoppet her er kun  afslapning, og det gør vi også i fulde drag. Hotellet er ganske udmærket. Det har to store pools og vandtemperaturen i dem, er næsten som i et badekar! Desuden ligger hotellet helt ned til stranden, hvor man kan slappe af under palmerne. Temperaturen er 36 grader i skyggen, så højsæsonen for turister er ved at være omme. Man kan også tydeligt mærke, at luftfugtigheden er på vej op. Heldigvis er der aircondition på værelset, så her er behageligt. Vi har taget bussen til Pattaya 4 eftermiddage. En travl by som vist aldrig sover.... Hmm - bestemt ikke alt her er for børn!! Man er ikke i tvivl om hvorfor nogen kommer herned. Når mørket begynder at falde på, bliver de mange barer fyldt op med piger, som sidder og venter på "bid". Så på det tidspunkt, tager vi en taxa hjem til hotellet.

Sanne dyrker hendes yndlings beskæftigelse her - POWERSHOPPING. Hun er helt overbevist om, at vi er på en lang indkøbsrejse jorden rundt. Hun bliver klogere..!! I går var vi på et lokalt marked. Her fik jeg 1 times fodmassage for 80 Baht (100 baht = 15 kr.). Pigen der gav massage var sikker på, at jeg var en berømt skuespiller. Hun syntes simpelthen jeg var smuk som en gud.... (Sanne mener, hun sagde det enten for at score ekstra drikkepenge eller også var hun blind...!). Så spurgte hun hvor gammel jeg var. "39 år" sagde jeg. Det kunne hun simpelthen ikke forstå, for jeg så ikke ud til at være over 30   :-), sagde hun. "Hvor gammel er din kone så", spurgte hun.
"Jamen hun er 40, men jeg ved godt hun ligner en på 50" sagde jeg.
"Nej, nej" skyndte hun sig at sige. Og for at gøre mig glad fortsatte hun: "Hun ligner da kun en på 40..!!"
Pigen fik ekstra drikkepenge, da jeg svævede af sted på mine "nye" fødder.

Pigerne er fuldstændig vilde med Simon. De kan bare ikke lade ham være i fred. De skal absolut hen og røre og snakke med ham uanset hvor vi er. En af pigerne i receptionen, tilbød endda at vente ti år på ham.....Han ser nu også kær ud - undskyld: SEJ, med den nye cowboyhat. Men han blev nu lidt træt af al den opmærksomhed fra pigerne.......

Tirsdag var vi ude at ride på elefanter. Bare noget typisk turist-noget, men rigtig sjovt alligevel. I en time skrumlede vi rundt på elefantryg gennem et sumpområde. Elefanterne vi red på, er pensionerede arbejdselefanter, som har overlevet masseslagtningen efter de er blevet arbejdsløse. Sofie og jeg red på en gammel han der var 103 år - han så nu lidt træt ud!

Thailand er et kongerige med både konge og dronning. Kongen er meget populær. Et dårligt ord om ham - og du sidder i den næste flyver hjem. Han har regeret siden først i 50´erne, og blev hentet hjem fra Schweiz i en ung alder da hans far døde. Her studerede han landbrug, og rundt omkring slottet i Bangkok ses marker hvor han dyrker afgrøder og eksperimenterer med agrikultur. Han går meget op i bøndernes vel, og tager ofte sin helikopter ind i landet og hjælper dem med at få de mest givtige afgrøder. Datteren bor i Amerika og gift amerikansk. Sønnen er hadet af alt og alle pga. af hans udskejelser, og man varskoer problemer den dag han skal overtage tronen. Heldigvis er kongen ved godt helbred.

Premierministeren er også elsket af de fleste. Han leverede sidste år 1500 døde narkobaroner på tre måneder. Pressen fandt først ud af det sent i forløbet.

Thailand er et stort og spændende land. Men desværre når vi jo kun at se en lille del af landet på disse dage - et stykke af landet, som er meget præget af turismen. Pattaya var i tidernes morgen en lille fiskeflække, men ankomsten af amerikanske soldater startede den sexindustri, som byen i dag er berygtet for. Østens mystik virker her en smule anstrengt og Thailændernes ellers venlige sind mærkes mest, når man står med penge i hånden........!

Der er overalt boder stillet op, hvor man kan købe alt muligt! Især er der mange kopi-varer at købe, og Sanne fik da købt et  "ægte" Rolex ur til 35 kr.!!! Ligeså snart man stopper op for at kigge, bliver man nærmest overfaldet af den handlende som bare vil sælge til højeste pris. Så både Simon og Sofie - som ellers ikke taler engelsk, lærte hurtigt at spørge: "How much?" og derefter at tilbyde højst det halve af den forlangte pris....! Taxaerne er et kapitel for sig, for det er åbne pick-ups, hvor man så sidder bag i og bliver godt blæst igennem! Det kræver gode nerver, at køre på vejene i Thailand, for de to ting som bliver brugt flittigst i bilen, er hornet og speederen!

Simon og Sofie fandt på hotellet et par legekammerater. Det var Alexandra på 7 år og Scott på 11 år. Begge kom de fra Canada og var på rundrejse i Thailand med deres forældre. Det er sjovt at opleve hvordan børn kan lege sammen uden at kunne hinandens sprog - men jeg tror at Simon og Sofie kommer til at lære meget engelsk på denne tur. De er i hvert tilfælde begge meget interesseret i at lære det.

Efter de 6 dage i Thailand, var det værste jetlag ved at ligge sig og vi var efterhånden ved at være vant til den ændrede tid - men vi skulle jo videre på vores rejse, så den 19. marts gik flyveren fra Bangkok til Sydney. Vi havde hyret en taxa inde i Pattaya, hvor en agent formidler kontakten mellem kunden og så en privat thailænder som kører i sin egen bil. Vi var da noget spændt på om han dukkede op - men han kom præcis til aftalt tid. Køreturen til Bangkok fra Jomtien Beach tager ca. 2 timer. Dette er egentlig ikke lang tid, men chaufføren kørte så elendigt, at både Simon og Sofie blev enormt køresyge af turen. Så det endte med han kørte så hurtig bilen kunne trække, for at kunne komme af med os, før nogen kastede op!!!!!

Men vi kom da helskindede til lufthavnen, og efter at have sundet os lidt, var vi klar til at komme videre på vores eventyr. Flyet mod Sydney havde afgang kl. 17.10 lokal tid, og forude ventede en flyvetur på 9 timer - og dermed endnu 4 timers tidsforskel.

Så er hr. og fru Danmark klar. Fotograf: Simon

Efter terrorangreb i Madrid var der øget beredskab overalt. Meget uhyggeligt

Qantas. Verdens bedste flyselskab.

10,5 timers flyvning føltes som en tur fra Billund til København med Mærsk

Mr. Nielsen, Mr. Nielsen! Afhentning bestilt over internet. Det virker..!

Gaderne bliver lidt anderledes når mørket falder på...Hmm

Gadebillede fra Pattaya.

Barbeque-ben på en lokal Thai-restaurant. Så er der een der er glad!

Og her er een mere der er glad...

Poolen blev flittigt brugt.

Elefanttur i sumpen

Sanne styrer...

Alle malls blev gået igennem op til flere gange!

Helligt bedested i Pattaya.

Simon og Sofie på Thailands internet-café

Simon og Bam Bam. I baggrunden får Peter fodmassage..

Hun har stærke små hænder

- og synes jeg ligner en filmstjerne. Det kan man godt forstå!

Lektierne skal også passes

Hjemmesiden redigeres på altanen i 36 graders varme

Thai-show onsdag aften

Thai-show på hotellet

Nissehuer køber man når der er tilbud...!